pondělí 3. května 2010

Měsíc trávy

Tak namísto, abych přidával, ubírám.
U váhy je to celkem dobře. Ale za tím, že jsem zhubl o další kilo a půl a pohybuju se teď okolo hranice 80 kg, je ukryta hlavně střevní chřipka, která mě skolila uprostřed měsíce a při níž mými jedinými běhy byly sprinty mezi obývákem a místností s moukou dvounulkou. Stejně tak ale tato chřipka a taky ortoped mohou za to, že naběhaných kilometrů je v tomto měsíci méně než v březnu.
V dubnu jsem naběhal jen několik kilometrů přes 140. Hlavní vinu na tom nese oznámení ortopeda, který mi podle rentgenu doporučil výrazně ubrat nebo lépe úplně skončit s běháním. Prý je z RTG patrná artróza a zadělávám si do deseti let na umělé klouby. Zajímavé je, že lékařka, která zkoumala RTG před ním, napsala do zprávy: "bez patologického nálezu a bez výrazných změn."
Jenže to bych nesměl být já a moje psychika. K lékaři jsem šel víceméně tak nějak navíc. Zhruba tři měsíce mě totiž sem tam bodlo v kyčli. Tak jsem se na to zeptal, když jsem byl na očkování proti klíšťové encefalitidě. No a takhle to dopadlo. Před návštěvou ortopeda jsem byl téměř v pořádku, jen s výše zmiňovaným občasným píchnutím nesouvisejícím s pohybem. A teď mě při každém běhu v kyčli tlačí, píchá, pálí... prostě jako magor. Paradoxně se tak ale děje i při plavání, k němuž mi ortoped, kromě cyklistiky, doporučoval přechod. A co z toho plyne? Raději nechodit k doktorům, pokud nejde o akutní stav. Protože k lékaři můžete přijít zdraví, ale bát se nemusíte... s nějakou nemocí zaručeně odejdete! Až si troufnu znovu na návštěvu nějakého doktora, budu hledat jiného ortopeda.
Pokud jde o absolvované závody v měsíci dubnu, tak ty jdou ruku v ruce s nízkou kilometráží. Opět byly jen dva. Tentokrát šlo o nepovedenou desítku z Rožmitálu do Březnice a další (o něco víc než) desítku v Kadani, na kterou jsem zatím nestačil svou prachbídnou kondicí. Nicméně musím podotknout, že kromě Novoročního běhu v Lokti zatím co závod, to osobní traťový rekord. Jestli ono to nebude tím, že si prozatím vybírám jen pro mne nové závody. ;)
Jak už bylo řečeno, začal jsem i plavat. Byl jsem zatím jen třikrát, takže naplavaný "objem" lehce přes dva kilometry jistě nikoho neomráčí, ale hrdý jsem na to, že už jsem plaval letos venku. Sice jsem si při tomto testu říkal: Blázníš dědku? Ruce i nohy mi mrznou! Ale nakonec jsem pár stovek metrů uplácal.
jarní plavání
Na kole jsem zatím nebyl, byť to ortoped vehementně doporučoval. Nejspíš jsem na bicyklu neseděl právě jemu na truc. Alespoň jsem doplňkové dvakrát vyrazil na inlajny a v poslední době samozřejmostí jsou také celkem slušné turistické kilometry.
V květnu doufám, že se vzpamatuje buď má kyčel nebo hlava... prostě, že nebudu při běhu o kyčli vědět. Podle toho se nejspíš bude odvíjet i má účast na soutěžních akcích.
koyama

6 komentářů:

  1. Možná by sis s tím rengenem mohl zajít ještě k někomu jinému, aby se ta diagnóza potrvdila, ne? Je to takové divné... A papej přípravky na klouby - dokud tam ještě tu chrupavku máš, tak jí tím můžeš trochu přiživit (když už tam moc není, tak už je pozdě). Držím palce, ať se dáš do kupy co nejdřív!

    OdpovědětVymazat
  2. Zdraví máš jen jediné. Tak si ho užij při sportu nebo odpočinku a ne v čekárnách..K doktoru chodím jen s jasnými příznaky nebo s bolestí, kdy už to nejde. Ale bude to tím, že jsem srab a doktorů se bojím.

    OdpovědětVymazat
  3. Přípravky na klouby beru. Vždy dvou- až tříměsíční kůru, a pak pár měsíců pauzu, už od 2. maratonu. Pokud jde o chrupavku, tak tam až takový problém ortoped neviděl, ale ukazoval mi (pro mne neviditelné zvápenatělé výrůstky na kostech. U mě je problém ještě v tom, že mám od mládí někde v okolí sedacího svalu zkostnatělý kousek chrupavky, který se mi utrhl úrazem, při tréninku karate, a ten tam taky občas dělá neplechu. Nemluvě už o ne zrovna zdravých zádech. A nějakého doktora určitě navštívím, aby mi na RTG sdělil i on svůj názor. Ale nejdřív na to musím sebrat dostatek odvahy (nebo snad síly?) a sehnat dobrého ortopeda. Což taky v té naší weespě nebude zrovna jednoduché.

    OdpovědětVymazat
  4. Doporučuji sportovního doktora. Na mém rentgenu je také patrná počáteční artróza. No ony ty rentgeny jsou dnes tak dobré, že by ji beztak našli skoro u každého. Můj doktor proti dlouhému triatlonu nic nenamítal. Pravda je, co největší problémy pominuly, tak už jsem se ho na názor znovu přeptat nešel :-) Tak aspoň od té doby před každým sportem procvičuji klouby. Třeba to k něčemu je...

    OdpovědětVymazat
  5. První plavání venku jsem plánoval tento týden, ale rýma a furt práce mi to neumožnily. Mám na to i neoprenová ponožky a rukavice, jen odvahy a času bych potřeboval více. Předběhl jsi mě.Doktor často radí nesportovat, protože případné riziko přenese na pacienta sportovce a sám se osvobodí.Artrózu má polovina čtyřicátníků, takže to musí začít i u vás mladých, nejen u mě :-) Ti, kteří nesportují jsou na tom ještě hůř.Selský rozum mi radí vyhnout se extrémům, jako neběhat vůbec a běhat přes bolest. Kolo, plavání a chůzi bych preferoval, než se to zlepší. Ono se to zlepší, jen nespěchat a nepanikařit. Já v podobných situacích zoufám hodně, ale čas a prevence dělají zázraky. Spousta prevence a cviky na uvolnění kyčle se najdou např.tady:http://www.sportsite.cz...strecink/

    OdpovědětVymazat
  6. Díky kluci. Nejlepší podpora jsou stejné nebo podobné zkušenosti nekončící katastrofálními konci či vizemi. Nejspíš, aby dodal váhu své diagnóze, dodal ještě ortoped, že existuje nová experimentální metoda, kterou testují momentálně v Německu a odstraňují při ní ony výrůstky. \"Ovšem je to docela masakr,\" začal. \"Shodou okolností mám teď pacienta, který to podstoupil a stěžuje si, že bolesti jsou mnohem horší než předtím,\" postrašil mě. To asi kdybych se bál málo.Jinak to plavání, Radku, nebylo nic zvláštního. Kdybych se kvůli geocachingu nepotřeboval dostat na ostrov pro souřadnice, nejspíš bych do té vody ani nevlez\', ale když už jsem tam byl.... :)

    OdpovědětVymazat