čtvrtek 23. července 2009

Perštejn-Klínovec: Krušno v horách

Tak jsem TMMTR odpískala z důvodu přetrvávající dušnosti. Asi se budu každoročně rozhodovat v posledních dnech před závodem, jestli vyrazit na Moravu, nebo ne. Když už v červenci závodím, obvykle dokončím s astmatickým záchvatem. Astma spojené s pylovou alergií je prevít. Rozděluje mi sportovní rok tam, kde to vůbec nepotřebuji. Nejzajímavější ultrazávody se běhají o prázdninách. A já musím v červenci vynechávat tréninky. Samozřejmě jsem sledovala průběh TMMTR na netu. Kvůli počasí byl závod předčasně ukončen a do cíle doběhli jen 2 běžci - Dan Orálek a Jan Ondruš. Jestli se nepletu, tak (tentokrát pouze vinou nepřízně počasí) do cíle dosud nedoběhla žádná Češka?!
Místo na TMMTR jsem se vydala na v regionu oblíbenou drsňárnu Perštejn - Klínovec. 17,8 km, převýšení 904 m. Náročnost závodu vyplývá již z těchto dvou čísel. Co ale zvyšuje drsňáckou prestiž u běžců v našem regionu, je znalost místní problematiky. Obvykle je děsné vedro. A není zde oficiální občerstvovačka. Závodník si ještě musí zajistit dopravu z cíle na Klínovci.
Místo pravidelného vedra, poklesly teploty v den závodu ze dne na den o více než 10 stupňů, což snáším blbě. Těsně před startem ještě začalo pršet. Vytrvale pršet. Ještě nikdy jsem tento závod neuběhla. Vždy jsem mezi 5. a 9. km začala chodit. Prvních pět km stoupání se člověk vyšťaví a pak už odchází morálka. Za 9. km je trať spíš taková dolů nahoru, tedy dobře běhatelná. Od značky 17.km to ale vybíhají již pouze borci. Těch závěrečných 800 metrů je totiž sjezdovka. Těšila jsem se, že bych poprvé mohla trať kromě sjezdovky celou uběhnout. Z maratónu v Novohradských horách mi určitě něco v nohách zůstalo. Jirka dělal mně a oddílovému kolegovi Petru S. technický doprovod, tedy občerstvovačku a odvoz z Klínovce domů. Po odstartování se pole běžců natáhlo a já zůstala jako obvykle na chvostu, respektive pár desítek metrů za ním. Kvůli dechu musím do kopce začínat hodně pozvolna. Na 2. km jsem předběhla jednoho běžce a přede mnou cca 30 m běželi ještě další dva. Postupně jsem je také předběhla, ale pak už nebyl v dohledu nikdo.  Byla mi zima, klepala jsem se - a to už na 5. km! To je pro astmatika špatné znamení. Na 7. km jsem už foukala Ventolin. Jirka mi mezi 9. a 10. podal pití. Foukala jsem znovu. Ještě jsem ho potkala na 13. km, kde trať odbočuje ze silnice na cyklotrasu (a skimagistrálu). V cíli jsem se dušovala, že jsem to tady měla zabalit a nasednout do auta. Jenomže člověk chce pořád zkoušet své hranice, co se dá ještě vydržet a tak. A pořád si říká, že ještě není nejhůř. Můj problém s astmatickým záchvatem je ten, že bych potřebovala fouknout 1x, pak si odpočinout (tedy neběžet) a fouknout si lék znova. Když pořádně nevydechnu a sípu, nemůžu se pořádně nadechnout (protože jsem předtím z plic nevydechla všechen vzduch) a znamená to, že ani ten lék nedostanu při vdechnutí tam, kam potřebuji. Vymrzla jsem pěkně. Do cíle jsem sice dorazila, a to i v čase, který není o moc horší než jindy, ale druhý den jsem byla pěkně nachcípaná, tedy nachlazená, bez teplot (jak se říká "rýmička":).
Srovnání časů horského běhu Perštejn-Klínovec:
2003 - 2:10:34
2004 - 2:12:30
2007 - 2:15:54
2009 - 2:17:03
Zdravým běžcům tohle počasí nejspíš svědčilo. Například klubový kolega Petr Sz. se oproti loňsku zlepšil o 10 minut. Asi ho ta slota hnala do cíle. :)
Před víkendem, kdy jsem se rozhodla, že TMMTR nepoběžím, jsem se přihlásila na Zátopkův zlatý týden. To jsem ale ještě nevěděla, že nebudu mít dopravní prostředek na první závod, kterým je 10 km v Domažlicích. Vlakem bych se na závod sice dostala, ale na zpáteční cestě bych uvízla v 23:30 v Chebu do 3. hodin ráno, než by mi jel spoj do Sokolova. Rozhodně mi víc prospěla při regeneraci po Klínovci noc strávená v posteli než na vlakovém nádraží v Chebu. Auto již máme, už jsem dvě  noci bez dušnosti, tak snad vyjde dobře alespoň ten maratón v Plzni.
lady koyama

3 komentáře:

  1. Jak už jsem odpovídal jinde Jirkovi, tak jsem Vás v Domažlicích vyhlížel. Rodin tam bylo vícero, běhajících žen taktéž, ale Koyamovic nikde :-) Zátopkovu serii zakončím před tím než ji zahájiš a to na 5ce ve Stříbře. Tak držím palce na pondělní Plzeň. Vzhledem k počasí by možná byla lepší plzeňská 12ka než 42ka ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Původně jsem zvažovala dnes do Stříbra na pětku odjet (nejdříve s Matouškem do Hornického muzea na vláček a pak závod), ale Zátopkův týden už mi Domažlicemi protekl mezi prsty a stejně bych v momentálním stavu nevyškrábla pořádnou rychlost, aby výsledek stál za to. Ještě by mi to třeba rozhodilo plánovaný maratón (byť na něm taky žádné ambice nemám). Snad někdy jindy.

    OdpovědětVymazat
  3. No popravdě - obdivuji ty kdo si před maratonem ještě střihnou 10ku a 5ku, ale možná pro ultamaratonce a ironwomen je to jen takové rozklusání ;-)5ka ve Stříbře byla letos opravdu povedeným závodem a to přesto, že bylo asi 26stC a lehce foukalo.Držím palce na pondělí a ať je slušné, maratonské počasí.

    OdpovědětVymazat