čtvrtek 18. června 2009

Experiment Ironman

Moraviaman - vyjde to?
Ironman. Několikrát jsem v televizi fascinovaně sledovala závod na Havaji. Pár kamarádů již ironmana v Evropě absolvovalo, dokonce si někteří nechali vytetovat značku IM. Lákají mě extrémní a náročné aktivity, ale u většiny zůstanu jen u obdivování. Přeplavání kanálu La Manche. Výstupy na vrcholy hor. Maratony ve vysokohorském prostředí. I kdybych se sebevíc snažila, z astma se vyléčit nedá. Ale ironman v našich klimatických poměrech, to by vyjít mělo.
Triatlon jako takový, pro mě není nová disciplína. Pár krátkých triatlonů už jsem absolvovala (na chvostu startovního pole:). Limitující pro mě byla vždy cyklistika. Jízda na kole mě nebavila, bolel zadek a taky za krkem, bála jsem se v zatáčkách a při sjezdech. A tak jsem nikdy nic nenatrénovala. Po cyklistické části jsem obvykle dojížděla poslední, podle velikosti startovního pole jsem občas někoho předběhla v běžecké části. Přeci jen kolo, které jsem si pořídila v 19-ti letech (tj. před 17 lety) nelze srovnávat s dnešními technickými vymoženostmi. A tak jsem si jako správný ekonom řekla, že když už budu investovat do nového kola, tak bych na něm měla jet něco pořádného, aby se to vyplatilo.
První vážnější úvahy padly v přípravě na MS v běhu na 24 hodin v Bergamu. Jakože až po 24-hodinovce nebudu moct běhat, budu jezdit na kole a plavat. Vydržím tak aktivně trénovat bez pauzy a více a bude se střídat zátěž organismu. Po Bergamu, které nedopadlo podle mých představ a běhat jsem po něm mohla, jsem si pořídila od kamarádky kolo šité akorát na mou malou postavu. A jezdilo se mi na něm dobře.
Když jsem se zmínila, že bych IM chtěla absolvovat, většinu lidí zarazila délka plavání - 3,8 km. Moje úvahy byly takové, že když jsem před lety uplavala bez speciálního tréninku v hodinovce 2 km, měla bych za 2 hodiny zvládnout dvojnásobek. Můj největší problém vidím v teplotě vody, už jsem jednou ze studené vody lezla s astmatickým záchvatem. Z výběru IM konaných v Česku se mi nejvíce zamlouvá právě Moraviaman. Týden před závodem se ukazuje, že voda se letos nestihne ohřát. Mám štěstí a podaří se mi půjčit si neopren.
Časové limity. Problém číslo 2. Zejména časový limit po cyklistické části - 12 hodin. Plavání za 2:40 hod. by nemělo být problémem, dokonce pomýšlím na 2 hodiny a že si vytvořím trošku rezervu na kolo. Budu-li mít 10 hodin na ujetí 180 km, stačí jet průměrnou rychlostí 18 km/hod. a hlavně to těch 10 hodin usedět. To přeci nevypadá nereálně.
Termín 20.6. To je zhruba 5 týdnů na trénink, pak něco na odpočinek. Nehleděla jsem na tempo, pouze jsem neustále zvyšovala uplavané metry a naježděné kilometry. Ač jsem postupně kilometráž zvyšovala, tempo jsem držela okolo 19 km/hod. Jeli jsme s Jirkou na běžecký závod do Hájku u Ostrova. Jirka si vzal horské kolo, přesto mi z kopce velmi ujížděl a musel na mě čekat. Dostala jsem vynadáno. Proč prý brzdím při jízdě z kopce? Mám přeci ještě šlapat a ne brzdit. Ale když jsem později ujela 98 km (mělo to být 100km, ale při jízdě bez tachometru jsem to špatně spočítala), poslala jsem přihlášku a zaplatila startovné.
Když jsem se poprvé postavila na start maratónu, uběhla jsem nejvíc 25 km. Když jsem se poprvé postavila na start 24 hodinovky, měla jsem za sebou pouze 6-tihodinovku. Nemám ambice na nějaký konkrétní čas. Doufám, že vše zvládnu v časovém limitu. Nemám rezervy na defekty. Buď všechno klapne anebo stačí malý problém za jiných okolností řešitelný a já nedokončím.
A taky mi chybí např. jízda zručnosti, mám na mysli otočky okolo kuželů. Pokud stihnu limit po cyklistické části nějak těsně, zbude mi na maratón 5 hodin. I když je to moje nejjistější disciplína, bude to nesmírná dřina. Řada závodníků nadře cyklistiku a pak uchodí maraton za 6 někdy i 7 hodin. Spoléhám na to, že tak jako v běhu, jsem v každém závodě rychlejší než v tréninku. Bude-li to tak i v plavání a cyklistice, pak mi na maratón zbude komfortních 6 hodin. Tak jsem to už zvládla i na konci 24-hodinovky.
Když jsem v minulém týdnu uplavala prvně v životě 2,5 km, přepočtem to na 2 hodiny vyšlo. Ale toto úterý při 3km jsem mezičas na 2,5 km měla o 16 minut horší. Nemám odhad na tempo při plavání. V noci se pak ukázalo, že na mě ještě něco vlezlo. Rýma. S ní se teda bude plavat mizerně.
Říká se, že čtvrtou disciplínou triatlonu jsou depa. S tím si hlavu nelámu, pár minut u mě rozhodovat nebude. Ve středu večer jsem ale zjistila, že ještě existuje pátá disciplína a to jak se dobře, rychle a s malým výdejem energie nacpat před startem do neoprenu.
I když se moje šance na dokončení v limitu dost tenčí, když mám zaplaceno, alespoň pojedu nasát atmosféru. To se taky každému nepodaří stát na startu s našimi nejlepšími ironmany.
lady koyama

9 komentářů:

  1. Depa určitě nejsou při dlouhém na dokončení tak důležitá jako jídlo a pití. Ale to zkušená ultravytrvalkyně ví. Držím palce.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď mě mrzí, že jsem Moraviamana zbaběle vynechal. Ale o to víc mě to motivuje k přípravě na Slovakmana. Taky držím palce!

    OdpovědětVymazat
  3. tak to jsem opravdu zvědav. Tak od stolu bych řekl, že to kolo plánuješ strašlivě pomalé. Otrokovice jsou dost rovinaté, 20kmph na rovině je hrozná otrava. Ale uvidíš sama. Rozhodně Ti na místě budu fandit.

    OdpovědětVymazat
  4. úžasné, držím palce ať vše vyjde a ať si to hlavně užiješ.Já se chystám taky na IM, ale až za rok, tak se těším na reportáž, ať nachytám postřehy od přímého účastníka.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky všem za důvěru i za ty palce.Ječmínku také bych ráda, kdyby to na kole jelo trochu rychleji...a jestli je kolo opravdu rovinaté, může k tomu i dojít (tady v okolí moc rovinek totiž nemáme). Ale raději stojím rovnýma nohama na zemi - zhruba dvacet vím z tréninku, že zvládnu. Každá desetina kilometru navíc bude k dobru.

    OdpovědětVymazat
  6. tak já už vím, že to vyšlo a gratuluji! Skvěle spočítáno i zajeto. Holt, matematika je mocná a ženy vydrží vše. Přeji optimální regeneraci.

    OdpovědětVymazat
  7. Gratulace, jsi si udělala pěknou sportovní sobotu :-). Jsme to ale čudlař, tolik co jsi natrénovala v sobotu nezvládám za týden :-(.

    OdpovědětVymazat
  8. Daso, jsi fakt dobra, gratuluju:-). DitaP.S. Na desetiboji se bohuzel nepotkame, zmena terminu o mesic vpred zhatila vsechny plany:-(.

    OdpovědětVymazat
  9. Díky za gratulace. Už má načrtnuté hrubé obrysy příspěvku (psané cestou v autě) a až dorazím akutní resty v práci (počítám během zítřka), tak to dopíšu.Aldamane, objemy jsou to pěkné, ale toho času co zabraly. :)Dito, to je škoda. Tak snad někde jinde.

    OdpovědětVymazat