čtvrtek 28. dubna 2011

(Ne)dostižné čtyři minuty na kilometr

Na konci března jsem si na netu obšlehl a lehce přebastlil šestitýdenní tréninkový plán na desítku. Naplánoval jsem si desítku za 44 minut, cílenou na polovinu května, protože je to už hodně dávno (9.května to budou 2 roky), co jsem zaběhl deset kilometrů pod třičtvrtě hodiny. A to se musí změnit!
Do plánu jsem samozřejmě zařadil i několik závodů, ale až na jedinou výjimku, jsem si od nich nic nesliboval a od sebe nic zvláštního neočekával.

Solidně jsem hned 2.dubna zaběhl velmi náročný parkový běh Velká Žatecká. 6700 m v tempu 4:30 na kilometr. Nicméně mě na něm zcela zastínila po zdravotních problémech se vracející Dáša, která hned na svých prvních závodech, potom co po dlouhé době opět nazula běžecké boty, vybojovala 3.místo ze sedmi účastnic ženské kategorie.


Dalším závodem, který mě čekal, byla patnáctka Bezručovým údolím v Chomutově. Rozhodl jsem se jí pojmout spíše jako takový rychlejší vytrvalostní trénink. Ovšem tempo 4:44/km (čas: 1:10:55) ve mě i přes celý měsíc bolavé pravé lýtko pomalu začínalo vzbuzovat jisté naděje směrem k mému cíli. Hlavně pak bylo pozitivní, že se mi podařilo většinu kilometrů s kopce ve druhé polovině závodu srazit hluboko pod 4:30, některé dokonce až na 4:15.


Pak jsem chvilku potrénoval bez závodního stresu a třetím dubnovým závodem se stal Velikonoční běh ve Františkových Lázních. Běh s opravdu pěknou trasou, jehož úroveň, bohužel, již tradičně organizátoři srazili nepovedenými výsledky, se mi celkem povedl, ale.... Zaběhl jsem si tu svůj osobní traťový rekord, ještě na druhém kilometru jsem byl v čase pod 8 minut, ale doslova vyhnití v druhé polovině 3,8 km dlouhého závodu na výsledný čas 16:00 (což je tempo skoro 4:13/km) příliš nadějné vyhlídky směrem k výše zmiňované závodní výjimce, kterou byl o dva dny později pořádaný Cooperův test v Sokolově, nenabízelo.

Plánem pro test pana Coopera bylo zaběhnout za 12 minut více než 3000 metrů. Lidé, kterým jsem se svěřil, mi moc šancí nedávali a upřímně přiznávám, že po výkonu ve Františkových Lázních jsem si přestal věřit i já sám.

Vlastně od začátku běhu jsem také své původní ambice nenaplňoval. Ještě jsem jakžtakž zaběhl úvodní tři okruhy (1:33,4; 1:37,3; 1:37,1), ale v každém dalším kole jsem oproti potřebnému času 1:36 na okruh nabíral vždy čtyři sekundy v můj neprospěch. Byť bylo po dešti, nedýchalo se mi vůbec dobře a z časů 1:39,6, 1:39,6 a 1:40,0 čtvrtého až šestého kola na mě doléhal splín.

Běžci přede mnou začínali na konci šestého okruhu uvadat ještě více než já, což mě alespoň vyburcovalo k sedmému kolu za 1:35,3. Ovšem každý si snadno spočítá, že ke třem kilometrům za 12 minut bylo stále sakra daleko. Jenže v tu chvíli se ve mě probudil sprintér, kterému se povedlo přimět mne k zaběhnutí závěrečných 215 metrů za 37,7 sekundy. (Když nad tím tak přemýšlím, je vlastně trochu k smíchu, že tu mluvím o sprintu, když toto tempo /2:55 na km/ zvládne běžet leckterý slušný evropský vytrvalec po dobu půl hodiny.)

autor Vl.Novotný

Výkonem 3015 metrů tak byly kýžené tři tisícovky metrů pokořeny. Radostí jsem se dlouho válel po zemi a funěl do tartanu. :) Jen si teď přeju, aby mi ten můj nadlimitní spurt mé tělo odpustilo. Zatím si veškerou svou zlost vylívá do levého kotníku, který se bolestivě ozývá při každém drobném pokusu o popoběhnutí. Tak teď jen doufám, že se dá co nevidět do kupy. Čeká mě závěrečná fáze tréninkového plánu a 14.května na Kladně Běh Lapákem.

Výsledky: Žatec, Chomutov, Františkovy Lázně, Cooper.

P.S. Stále platí to, že by nebylo na škodu trochu zhubnout. Osmdesát jedna kilogramů není zrovna ideální vytrvalecká hmotnost.

koyama

5 komentářů:

  1. noooo.....pěkně ti to už lítá:-) A ty předzávodní kecy nejsou, že jsme ti nevěřili, ale to je takový špičkování, ne?.....znáš to:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky :) A ja Ti verim, ze tu desitku pod petactyricet das .)

    OdpovědětVymazat
  3. No, když mi tak věříte....tak já to teda zkusím, ale běda vám... Běda Vám! Jestli mi to nepůjde. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Zdá se že Ti to letos zase začíná běhat. To pak ale jako vedlejší produkt bys těch \"81\" mohl srazit i na 71, nebo třeba 76 :-)Ať Ti to běhá stále dál a ještě lépe.milans

    OdpovědětVymazat
  5. 71 je absolutně nereálný požadavek. :) Ale za 76 bych se vůbec nezlobil.

    OdpovědětVymazat